2010-10-25

Dags att berätta lite om resan till St Petersburg.

Vi åkte ifrån Sverige på onsdags kvällen vid elva. Var i Köpenhamn vid kvart i ett på torsdagsnatten och bosatte oss där i typ 7 timmar innan flyget skulle gå. Det gick bättre än vad jag trott och vi fikade och sov om vart annat så stundvis var det till och med trevligt.

Här ser man min glada resekamrater. :)

Väl framme i St Petersburg skulle vi hitta till Hostelet och jag kan säga att det var rena turen att Lisa kollat upp addressen och varit i St Petersburg förut för annars hade det aldrig gått. Regna gjorde det också. Milt uttryckt skulle man kunna säga att vi var väldigt trötta när vi kom fram till hostelet och den natten sov vi nog 10 timmar. Mycket skönt.

På fredagen skulle resten av vårat resesälskap dyka upp men inte förens på eftermiddagen så vi gav oss av ut i staden på upptäcksfärd. Underbart vackert och spännande.


På fredgskvällen var det dags att prova på öldrickandet i st Petersburg och vi hittade den största flaska jag någonsin sett med öl. En 5 liters plastflaska. Helt galet mycket. Men vi delade systerligt på tre så då blir det lagom med öl per person.

Självklart var det inte heller så starkt öl (mamma behöver inte oroa sig ;p)

De största sevärdheten vi besökte var Hermitaget och bron, trinity bridge kallas den på engelska vågar mig inte på det ryska namnet. Hermitaget var stort och det fanns mycket fin konst där inne. Efter 3 timmar orkade vi dock inte ta in mer så tyvärr hann vi knappt med halva utställningen. Då var bron ett mer lättsmält turistmål. För er som inte känner till bron kan jag tala om att den är ritad av samme man som ritade eifeltornet och ser ut så här:


Mer saker vi gjorde var att vi besökte lite organistationer samt att vi hade föreläsningar på St Petersburg state university. Vi var även och shoppade, kollade på ett tåg som Lenin åkt med, prvoade nattlivet både en helg och en vardag. Kan meddela att St Petersburg är relativt dött på vardagarna medan det är galet livat på helgerna.

Resan kan sammanfatts som mycket lyckad.

Kommentarer

Postat av: mor

Jag oroar mej inte. Du vet dealen, inte så mycket att det blir magpumpning :-)

Du är en stor flicka nu.

2010-10-25 @ 19:37:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0