2011-07-23

Idag är en mörk dag för Norge och jag känner att jag lider med dem. Fick reda på vad som hänt igår kväll och kunde inte ta in riktigt mer än att jag blev illa berörd och tyckte det var hemskt. Gick och la mig med vetskapen om att 17 personer var döda efter de båda attentaten. 7 i stan och 10 ungdomar på läger. Vaknar, slår på nyhetsmorgon och inser att dödssiffran stigit och då var uppe i 87 döda. 80 döda ungdomar. Läser nu på DN.se att det är 84 döda ungdomar och att man kan tänkas hitta fler kroppar. Totalt 91 döda i Norge igår.

Detta får mig att undra vad det är för värld vi lever i. Hur sjuk är den när sådant här händer. Jag vet att detta hände oftare än vad åtminstonde jag vet om. Men det blir för mig så verkligt när det händer så nära. Jag förstår hotet på ett annat sätt. Mina tankar går till alla överlevande och anhöriga och jag håller ljus tända för de döda.

Jag tror dock inte att man ska deppa ihop och vara rädd på grund av vad som hänt. Det kommer inte lösa något. Det vi måste göra är att tänka på positiva saker. Hålla kärlek och tollerans levande. Jag tänker inte ens tillåta mig att tänka negativt om den man som just nu hålls inne för dådet mot ungdomslägret. Hat kommer inte hjälpa.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0