2011-06-13

Jag undrar vad lärarna i skolan håller på med egentligen. Min lillasyster går i åttan och på torsdag går hon på sommarlov. Hon har inga restuppgifter och betygen är godkända. Detta kan inte vara ett ovanligt. I alla fall inte så ovanligt att det försvarar lärarnas slapphet. Just nu är det nämligen bara de som inte är klara med alla uppgifter som har något att göra unde skoldagen. Min syster och hennes kompisar får driva omkring och fördriva tiden bäst de vill. Vad är det hä? Är det bara jag som tycker att lärarnas jobb är att hålla någon form av pedagogisk verksamhet ända fram till slutet? Jag tycker verkligen inte att det är okej att tvinga iväg baren till skolan för att sedan låta dem vara lediga hela dagarna. Vi har skolplikt i detta landet vilket gör det omöjligt att ge baren sommarlov en vecka tidigare, det förstår jag. Men kan man inte sista veckan ha lite EQ, lite sammarbets- och värderingsövningar och liknande. Eller varför inte lägga in några spännande studiebesök? Har skolan inte lust med det kanske man kan ta in någon föreläsare som kan prata om något intressant ämne? Sådanna saker som kanske inte syns i betygen men som är relevanta och intressanta att veta. Har skolan inga pengar till dessa saker kanske man kan ha temadagar, eller elevensvaldagar. Eleverna skulle kunna få välja ett ämne de tycker är roligt, till exempel bild eller slöjd eller idrott eller hemkunskap och så får de ha det en hel dag.

Men inte på min systers skola inte. Där är lärarna tillräckligt lata så att eleverna inte får göra någonting. Imorgon ska de se film och äta godis. Disneys Tarzan och någon zombie film. Jag fattar inte hur skolan kan låta detta hålla på. Det finns mängder av saker man kan göra under dessa sista dagar när betygen redan är satta. Allt i skolan ska inte handla om betyg. Man går i skolan för att få kunskap, inte betyg. Det är min åsikt i vilket fall som helst.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0