2011-06-19

Idag käns det som om jag på något sätt transporterats tillbaka till 50-talet. Insåg på morgonen idag att fördelningen av sysslor under dagen liknade ett klassiskt 50-tals hem på pricken. Jonas åkte till jobbet samtidigt som jag startade dammsugaren. Sen skulle jag handla och diska också. Som tur är så är det inte så farligt eftersom vi har städningen uppdelad så jag gjorde bara de sum som det var min tur att göra och disken bara råkade vara min tur. Handla måste ju göras så det faller ju på den som har möjlighet. Alltså den som är hemma. Men lite komiskt tyckte jag allt det var med dagens arbetsfördelning.

Ibland funderar jag på hur andra familjer fungerar med sådanna här saker. Är det vanligast att mamman i familjen sköter allt hemma och pappan lagar bilar och jobbar typ. I min familj har det alltid varit ganska bra fördelning på det hela. Jag tror inte att mamma tycker att det är jättekul att laga mat, i alla fall inte efter en lång arbetsdag så hon och Putte turades om ganska bra när vi var små har jag för mig och sen blev vi ju stora nog att fixa mat själva. Disken har vi också alltid delat upp på hela familjen en dag handdisk var och senare när vi fick diskmaskin en vecka var. Städningen likadant. Alla hjälps åt för alla jobbar eller går i skolan. Ibland när jag pratar med kompisar får jag en känsla av att detta inte är så vanligt. Först och främst att barnen hjälper till så mycket som vi gjort hemma och sen att båda föräldrarna gör ungefär lika mycket i hemmet. Visst får Putte ibland göra lite mer med bilar och snickra på huset och sådant men jag tror att det mest beror på att han vet hur man gör.

Hur gör ni hemma hos er?

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0