Boktips 1


Titel: Imorgon när kriget kom
Författare: John Marsdens

Detta är den första boken i en serie som handlar om framtidens krig. Det låter inte så spännande men jag tycker att problematiken som presenteras är verklig och tänkvärd. Kort och gott handlar boken om några tonåringar som åker ut och campar i Australiens vildmark, när de kommer tillbaka till sina hem har det skett en invation av Australien. Människorna i de närliggande U-landen har tröttnat på att alltid dra det kortaste strået och har invarderat och förslavat den Australiensiska befolkningen. Det blir ungdomarnas uppgift att rädda staden de bor i och kanske hela landet.

Jag tycker som sagt att problematiken är verklig. Vad händer när U-länderna tröttnar på de orättvist fördelade resurserna? Det finns betydligt fler männiksor i fattigdom än i välfärd i världen och om de skulle bestämma sig för att anfalla kan resultatet bli ödesdigert. Och varför gör inte vi i I-länderna mer för att minska snedfördelningne av resurser? Boken väckte helt enkelt tankar hos mig som jag inte tänkt på att tänka förut. Sedan har den helt klart långa episoder av tonårsdravel som jag känner att jag börjat växa ifrån, men som jag säkerligen hade uppskattat mer för 5 år sedan. Överlag är det dock en bra bok och jag ser fram emot att läsa fortsättnignen av serien.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0