Ingen rast och ingen ro

Som förmiddags utflykt idag begav vi, jag, farmor och röda faran (farmors rollator), oss till Lena borg. Jag är ju mer eller mindre uppvuxen här i Kungslena så självklart har jag bara varit vid borgen en gång förut och det minns jag inte för jag var så liten. Den här helgen bad jag dock farmor att vi skulle åka dit eftersom vi läser historia nu och jag kan sätta in det jag ser i en kontext. Det var verkligen en upplevelse. Lena borg ligger på en kulle bakom Kungslena och blickar ut över byn. Från början har borgen inte varit en skyddsborg direkt men den ligger verkligen så att man ser om byn skulle behöva skyddas. Man kanske även kan se det som att byborna måste se upp mot kungligheten som bodde i borgen och detta stärker ju kunglighetens plats i samhället som högre stående varelser än bönderna som bodde här. I alla fall så var det väldigt fint och väldigt gripande att gå i det gamla borgköket och fundera på livet då och nu. Har jag tur så är det uppehållsväder imorgon så vi kan åka till några gamla gravar som ligger här i närheten!
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0