Mångkulturalismen

Idag har varit en sådan där skoldag som man önskar ska få fortsätta. Jag är väldigt intresserad av globalisering och det mångkulturella samhället vi idag lever i och finner fördomar och diskussioner om detta väldigt intressant. Idag hade vi föreläsningar om just det mångkulturella samhället och hur det kan hanteras i skolan. Märkväl KAN hanteras i skolan för rätta svar finns nog inte utan man får anpassa efter situationensförutsättningar. Vi hade en jätte bra och givande diskussion om vad man som svensk får och inte får göra innan man kallas för rasist. Det visade sig att vi alla hade väldigt olika uppfattningar om det men gud vad intressant diskussionen var.

Eftersom vi lärarstudenter gärna pratar ur ett skolperspektiv så hamnade vi länge i diskussionen om huruvida man ska få ha skolavslutning i kyrkan eller inte. Jag blir lika förvånad varje gång jag har den här diskussionen över hur starkt människor reagerar. Jag har själv aldrig haft en skolavslutning i kyrkan, inte på grund av att vi inte fick utan på grund av att vi ahde en gympahall på skolområdet som tog in alla elever. Så var traditionen på min skola och jag kan inte se att det var några problem med det. Jag vet att några år innan jag började lekis så hölls avslutningen ute på skolområdet och något år var den i biblioteket. Det är spännande med folks rädsla för att skapa nya traditioner eller göra om gamla. Själv skulle jag bli mycket upprörd om mina traditioner runt julafton byttes ut mot något annat medan jag inte alls skulle bry mig om hur man valde att fira skolavslutningen. Det blir ju en fråga om vilka traditioner man vill hålla hårdast på och vad man inte tar så allvarligt. Stora frågor är det i alla fall och många funderingar väcker de.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0