Högskolestudentens ekonomi

Att studenters ekonomi är fruktansvärt dålig är allmänt känt. Detta beror enligt många på för lite pengar från CSN och för höga hyror. Jag kan hålla med om att hyrorna är dyra, nästan 4000 i månaden för en liten etta på 27 kvadrat som inte ens innehåller ett kök, det är hutlöst. Men läget är bra så då betalar man... Vad jag inte förstår är var resten av studenternas pengar tar vägen. Själv har jag ju klarat mig fint mitt första år på högskolan genom att leva på bidrag och sparade pengar. Inte kan jag påstå att studietempot är så högt heller så hade jag velat hade jag kunnat dryga ut kassan med ett extrajobb, något jag tänker börja leta efter någon gång efter sommaren. Jag förstår inte mina klasskompisar ständigt dåliga ekonomi. Har man så dålig hand med pengar att hela CSN-lånet tar slut på en vecka kanske man ska göra sig en budget? Köp inte alla böcker nya, köp begagnat. Jag menar då inte begagnat som i på Campusbokhandeln som vi har här i Karlstad utan köp genom blocket, tradera, stubok.net, kurlitteratur.se och alla andra fina sidor man kan hitta på nätet. Jag vet att åtminstonde jag har sparat väldigt mycket pengar genom att göra på det sättet. Genom att göra en budget så ser jag vad jag har varje månad och vad som ska betalas vilket gör mig medveten om min ekonomi. Och visst tar det en massa extra tid att köpa böcker begagnat men det man sparar gör att det är värt det. Så alla studenter, sluta gnäll och skärp er!

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0