Parental guidance

Jag har nyligen läst en forskningsrapport om hur transpersoner påverkas av stödet från sina föräldrar och det var skrämmande läsning. Till gruppen transpersoner räknas exempelvis transvestiter, transgenderister, dragkings/dragqueens, transsexuella, intergender och intersexuella.(http://sv.wikipedia.org/wiki/Transpersoner) Exmepel på saker som påverkas av om en transperson har föräldrastöd eller inte är mental hälsa, självförtroende, fysisk hälsa, boende och intentionen att bilda familj. Det var väl kanske inte så chockande att dessa saker och situationer var betydligt bättre för personer med stöd från föräldrar. Det enda här som förvånade mig var att personer med föräldrastöd i större utsträckning har ett boende och lyckas betala hyra i tid. Något som jag tyckte var chockande var dock att 75% av transpersoner vars föräldrar inte stöttar dem lider av deppresiva symtom, 70% har funderat på självmord och av dessa 70% har 57% faktiskt försökt ta livet av sig. Hos transpersoner med stöttande föräldrar ser dessa siffror väldigt annorlunda ut. När stödet finns så visar studien på att endast 23% lider av deprresionssymptom, 34% har funderat på självmord och av dessa har 4% faktiskt försökt. Det är fortfarande höga siffror trots föräldrars stöttning men det är en enorm skillnad för transpersoner om föräldrarna ger stöd eller inte.

Med detta i åtanke vill jag bara säga: Föräldrar, stötta era trans barn. Det är en fråga om liv och död!
 
Det kan vara svårt att veta hur en ska stötta och vad en kan göra för sitt trans barn. Mitt förslag är kalla barnet för rätt pronomen (han, hon eller hen) säg inte saker som "Jag stöttar dig i det här men för mig kommer du alltid vara en ... (sätt in valfritt pronomen)". Det är inte att stötta. Prata med ditt barn om hur hen vill bli bemött/hur hen faktiskt blir bemött och hur det känns. Visa att du bryr dig och finns för barnet. Älska barnet villkorslöst. Om du själv tycker att det är jobbigt eller inte förstår, sök hjälp hos någon annan än barnet. Ditt barn har antagligen fullt upp med att anpassa sig till att ha kommit ut som transperson, hen behöver inte din ångest också.
 
Vill du läsa forskningsrapporten själv? Här kommer länken:
 http://transpulseproject.ca/wp-content/uploads/2012/10/Impacts-of-PKPStrong-Parental-Support-for-Trans-Youth-vFINAL.pdf

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0