2011-01-08

Indien here I am. Nu har vi alltsa landat och fatt ett hotel rum. Allt har ar ganska bisart. Till exempel gick vi forbi ett stalle dar man kunde ta passfoton och pa deras reklam skylt var bilder av en tjej som gick Sydasien forra aret. Sant hander inte hemma... Och massa folk vill ta kort pa oss och filmar oss i smyg. Allt for att vi ar vita. Galet. Manniskor kommer aven fram och fragar om vi vill vara statister i Bollywoodfilmer. Ar tydligen ganska vanligt och vi ska kolla om varan hotellsnubbe kan fixa nagat palitligt at oss. Vore roligt. Annars har vi inte sa mycket planerat. Ska forsoka aka pa sightseeing via Hotelet samt kanske kolla in nar fiskarna kommer in till hamnen tidigt pa morgonen.  Ska aven shoppa lite. Aker ju har i fran pa onsdag, vidare till Goa.

Igar och idag har det hant sa mycket. Vi landade kl 4.15 typ och insag direkt att Mumbai aldrig sover. Var galet med trafik och min installning under taxiresan var, vi kommer do men det ar okej. Har aldrig varit med om att en bil kort mot sa manga rodljus och att bilbaltena ar helt ur funktion. Var bara galet. Tog kanske narmare en timme, fast min tidsuppfattning kan vara helt skev.

Val framme pa Sea Shore hotel, for vi overlevde taxin, fick vi veta att vi var tvugna att vanta tva timmar innan vi fick checka in. Sa vi satte oss i trapphuset och vantade. Jag satt pa golvet och da kom en trevlig man fram och erbjod mig en plast stol istallet. Mycket vanligt. Vid 9 fick vi dock antligen checka in och sova. Men eftersom vi skulle traffa en kompis fran Sverige och hennes indiske pojkvan samma dag fick vi ga upp igen kl 12. Var sjukt trotta och sakert inget bra salskap men de var sa trevliga och hjalpte oss att fixa indiska klader och vi fick smycken och de fixade telefonkort at oss. Sen bjod de pa dricka och vi vandrade runt i Mumbai tillsammans. Sa mysigt. Maste dock ova pa att pruta for de ar inte nadigt vad de luras har... Kollade aven in Gateway of India, eller ja, vi motte upp Tina och Sunny vid detta enorma monement (stavning?)

Idag vaknade vi kl 12 typ. Kakade brunch och begav oss ut for att hitta en tagstation dar vi kunde kopa tagbiljetter till Goa. Nar vi kom fram hittade vi inte till reservation office sa Andrea fragade en man om hjalp och nar vi kom ratt var vi tvugna att fa en blankett att fylla i innan vi fick stalla oss i kon. Koandet tog ca 45-50 minuter trots att det bara var tre salskap fore oss i kon. De har konstiga system har. Det var dock skont att sitta och vila lite sa det var ganska trevligt att det tog tid. Efter att bokningen var klar gick vi och at. Idag kakade jag paneer kofta med chapatti. Lisa forsokte bestalla tva ratter men kyparen skrattade at henne och sa att det var for mycket...han hade nog ratt. Maten ar dock forvanade vart mild. Dock ar vadret battre an forvantat (mor, du kan halsa Putte att vi har uppat 30 grader, nar vi landade pa morgonen var det 21). Vi gor ju dock fel som gar upp mitt pa dagen och ar ute nar det ar som varmast, ska nog forsoka andra pa det imorgon...kanske. Funderar pa om det hant nagat mer spannade men kommer inte pa nagat. For dagbok over det mesta so jag ska kunna beratta nar jag kommer hem.

An sa lange ar det som jag tycker ar jobbigast alla tiggare med sma barn, eller bara tiggarbarn, man vill ju ge men vet att man inte ska for do flockar de sig runt an. Jag kan ju inte valja vem som ska fa pengar och vem som inte ska. Kanns dock sa konstigt att jag har pengar och de inte. Vill dela med mig men har bestamt mig for att inte ge till nagan alls. Ar nog bast sa. Men det ar nyttigt att se hur skyddat man lever i Sverige. Har aldrig varit utsatt for tiggare pa detta satt forut.

Ar aven lite jobbigt med forsaljare som ar valdigt ga paiga och vagrar ta ett nej. Ser amn valdigt bestamd ut forsvinner de dock sa de ar inget jatte problem. Kanns aven skumt nar folk kommer fram pa gatan och fragar om vi vill vara statister i bollywood filmer, vi sager nej for det kanns for riskigt. Vore dock kul om hotel receptionisten kunde fixa nagot. Vi far val se.

Vet inte nar jag kommer ga ner till detta internet cafe igen men nagra fler ganger innan vi lamnar Mumbai blir det nog. Ar sa billigt sa det kan det vara vart.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0