2011-01-25

Nu har mycket saker hänt. Har ju inte bloggat på drygt en vecka så det är ju inte så konstigt antar jag. Vi har haft mycket roliga saker för oss och en del riktigt obehagliga. Kan och orkar inte skriva allt nu så jag bara tar de största händelserna. På så sätt får jag ju lite att berätta när jag kommer hem också.
I torsdags kväll var vi på en tempelfestival i byn Vellanad. Vi gick dit vid åtta på kvällen för alla trodde paraderna skule börja då. Visade sig att årets festligheter låg senare än normalt så vi fick vänta jättelänge innan paraden kom i gång. Första tåget bestod av dansare och musiker. Det var väldigt trevligt att titta på. Tåget gick ganska långsamt för det var mycket folk och tåget stannade lite framför typ alla så man hade en chans att se. Sist i den paraden kom en lastbilmed en jättestor uppstoppad pappegoja i nått grönt, plyschigt material.
När trummorna tystnat och dansarna kommit förbi skulle de vi var mest spännda på komma. Männen med pilar och spjut genom kinderna och med krokar genom ryggarna hängandes från bilar. Detta blev dock jätte försenat så vi väntade och väntade men till slut kom det. det var helt sjukt att titta på och kroppen fylldes av någon skräckblandad förtjusning. Mådde illa av vad jag såg men kunde inte sluta titta. Männen var helt borta, vet inte säkert men alla säger att inga droger var inblandade så smärtan måste varit enorm. Vissa av dem kunde knappt gå själva och en del var aggresiva och andra män var tvugna att hålla tillbaks dem. Jag blev ganska lättad när det hela var över och vi skulle gå hem men jag är samtidigt glad att jag hängde med så jag fick uppleva detta.
Nästa stora grej vi gjort här i Kerala var lördagens utflyckt. Från början var det tänkt att jag, Andrea och Lisa skulle åkt på en backwaterstur men när vi hörde att vissa av volentärerna skulle på safari blev vi sugna på att hänga med på det istället. Så, på lördagen tog vi bussen från Vellanad till Nayyrdam (stavning?). Bara det var en upplevelse. Väl framme skulle vi hyra ett fordon som kunde ta oss till båtsafarit och till elefanterna. Vi hittade en kille som hade ett fordon för oss alla sex och som ville ha 100rps per person för att göra det. Vi tyckte det lät rimligt och tackade ja. Detta gjorde, av någon okänd anledning, rickshawförarna i området väkdigt upprörda så de började skälla och ha sig. Blev riktigt obehagligt och hade jag varit ensam hade jag nog varit ganska rädd. Våran chaufför, Jose, ringde dock på polisen och efter mycket snackande och en tripp till stationen kom vi iväg.
Båtturen var fantastiskt fin och vi lyckades samla ihop ett gäng på tio så vi kunde dela båtkostnaden mellan oss. När vi kom ner i båten var det dock 15 personer i den som alla betalat båtpriset delat på tio. Ett par blev väldigt arga och ville gå till biljettluckan och kräva tillbaka typ 10rps, vi orkade dock inte bråka om vad som motsvarar ungefär 2sek så vi satte oss i våran bil och körde mot elefanerna. Vi träffade på paret i elefantparken senare och de hade inte fått tillbaka sina pengar, något de ansåg var vårat fel eftersom vi inte stannat kvar och bråkat. Helt knäppa var de.
Elefantparken var så häftig, trots att elefanterna tyvärr var fastkedjade och inte i flock . Man fick klappa elefanterna och ta emot en välsignelse från de stora djuren. Detta gick till som så att elefanten la sin snabel på ens huvud och blåste. Lisa fick hela håret fullt av elefantsnor. Det var så häftigt att vara så nära det stora djuret. Jag var dock sjukt rädd först men sedan slappnade jag av. De danska tjejerna vi hade med oss red på elefanterna också, något jag inte riktigt kände för dels eftersom jag har en mindre höjdskräck och dels för att elefanterna antagligen inte mådde så bra av parklivet. Jag var dock väldigt nöjd med dagen och chauffören körde oss hem för 50rps så vi slapp vänta på en massa bussar och sådant.
Nu har mycket saker hänt. Har ju inte bloggat på drygt en vecka så det är ju inte så konstigt antar jag. Vi har haft mycket roliga saker för oss och en del riktigt obehagliga. Kan och orkar inte skriva allt nu så jag bara tar de största händelserna. På så sätt får jag ju lite att berätta när jag kommer hem också.
I torsdags kväll var vi på en tempelfestival i byn Vellanad. Vi gick dit vid åtta på kvällen för alla trodde paraderna skule börja då. Visade sig att årets festligheter låg senare än normalt så vi fick vänta jättelänge innan paraden kom i gång. Första tåget bestod av dansare och musiker. Det var väldigt trevligt att titta på. Tåget gick ganska långsamt för det var mycket folk och tåget stannade lite framför typ alla så man hade en chans att se. Sist i den paraden kom en lastbilmed en jättestor uppstoppad pappegoja i nått grönt, plyschigt material.
När trummorna tystnat och dansarna kommit förbi skulle de vi var mest spännda på komma. Männen med pilar och spjut genom kinderna och med krokar genom ryggarna hängandes från bilar. Detta blev dock jätte försenat så vi väntade och väntade men till slut kom det. det var helt sjukt att titta på och kroppen fylldes av någon skräckblandad förtjusning. Mådde illa av vad jag såg men kunde inte sluta titta. Männen var helt borta, vet inte säkert men alla säger att inga droger var inblandade så smärtan måste varit enorm. Vissa av dem kunde knappt gå själva och en del var aggresiva och andra män var tvugna att hålla tillbaks dem. Jag blev ganska lättad när det hela var över och vi skulle gå hem men jag är samtidigt glad att jag hängde med så jag fick uppleva detta.
Nästa stora grej vi gjort här i Kerala var lördagens utflyckt. Från början var det tänkt att jag, Andrea och Lisa skulle åkt på en backwaterstur men när vi hörde att vissa av volentärerna skulle på safari blev vi sugna på att hänga med på det istället. Så, på lördagen tog vi bussen från Vellanad till Nayyrdam (stavning?). Bara det var en upplevelse. Väl framme skulle vi hyra ett fordon som kunde ta oss till båtsafarit och till elefanterna. Vi hittade en kille som hade ett fordon för oss alla sex och som ville ha 100rps per person för att göra det. Vi tyckte det lät rimligt och tackade ja. Detta gjorde, av någon okänd anledning, rickshawförarna i området väkdigt upprörda så de började skälla och ha sig. Blev riktigt obehagligt och hade jag varit ensam hade jag nog varit ganska rädd. Våran chaufför, Jose, ringde dock på polisen och efter mycket snackande och en tripp till stationen kom vi iväg.
Båtturen var fantastiskt fin och vi lyckades samla ihop ett gäng på tio så vi kunde dela båtkostnaden mellan oss. När vi kom ner i båten var det dock 15 personer i den som alla betalat båtpriset delat på tio. Ett par blev väldigt arga och ville gå till biljettluckan och kräva tillbaka typ 10rps, vi orkade dock inte bråka om vad som motsvarar ungefär 2sek så vi satte oss i våran bil och körde mot elefanerna. Vi träffade på paret i elefantparken senare och de hade inte fått tillbaka sina pengar, något de ansåg var vårat fel eftersom vi inte stannat kvar och bråkat. Helt knäppa var de.
Elefantparken var så häftig, trots att elefanterna tyvärr var fastkedjade och inte i flock . Man fick klappa elefanterna och ta emot en välsignelse från de stora djuren. Detta gick till som så att elefanten la sin snabel på ens huvud och blåste. Lisa fick hela håret fullt av elefantsnor. Det var så häftigt att vara så nära det stora djuret. Jag var dock sjukt rädd först men sedan slappnade jag av. De danska tjejerna vi hade med oss red på elefanterna också, något jag inte riktigt kände för dels eftersom jag har en mindre höjdskräck och dels för att elefanterna antagligen inte mådde så bra av parklivet. Jag var dock väldigt nöjd med dagen och chauffören körde oss hem för 50rps så vi slapp vänta på en massa bussar och sådant.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0