2011-07-06

Har idag hört att folkpartiet vill införa kinesiska i grundskolan samt på gymnasiet på samma sätt som tyska, franska och spanska redan finns där. Jag kan förstå vitsen och personligen tycker jag att det känns kul om man kan få ett så stort språkutbud som möjligt i skolan. Är alltid nyttigt att kunna språk. Blir färre hinder på det sättet och jobbmöjligheterna ökar. Ångrar lite att jag själv inte sattsade på spanskan under gymnasiet. Det hade varit en bra merit att ha, lite extra språk. Kanske kan ta upp det någon gång, undrar om det finns lätta böcker på spanska man kan öva sin läskunnighet med och kanske borde man titta på lite film och lyssna på musik på språket spanska. Jag vill ju faktiskt kunna språk och anser att språk är nyttigt och en viktig del av utbildningen. I dagsläget tycker jag dock att engelskan är det viktigaste språket att lära sig utöver svenskan. Men visst hade det varit häftigt om man hade kunnat läsa kinesisika på högstadiet?

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0