Många tycker mycket

Jag vet att många tycker att hela den här ta håret tillbaka grejen är överdrivet och att det tar för mycket fokus men hur kan en debatt ta för stor plats när den handlar om något så viktigt som självbild? Jag fattar att folk tycker att det är överdrivet eftersom de själva aldrig haft problem med sin självbild på det sättet eller inte fattar hur det påverkar unga människor. Jag läste i Metro igår om 10-åriga flickor som hör av sig till tjejjouren för att de känner sig som apor eftersom de har normalt med kroppsbehåring och de blev rädda när de såg reaktionerna på kvinnan med de orakade armhålorna på TV. Jag klandrar dem inte, själv har jag väldigt håriga lår och knän vilket jag varit väldigt medveten om som tonåring. Jag hade aldrig shorts när jag var 13-14 utan bara piratbyxor, bland annat på grund av mina håriga ben som jag aldrig lyckades raka ordentligt. (Har ni provat att raka knäna? Det är sjukt svårt och man bara skär sig hela tiden kan jag tala om...) Jag tycker därför att denna debatt tar för lite plats. Så länge det finns en enda tjej eller kille där ute som inte är nöjd med sin kroppsbehåring och som tror att man måste raka sig så behövs debatten. Hur kan man ta för mycket plats när man bara försöker hjälpa? Hur kan det vara överdrivet när det finns människor som faktiskt lider av att debatten inte förs? Vad ger dig rätten att döma?

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0